1819
Wie liep er nog rond in Anna’s geboortejaar 1819?
- Charles Dickens, 7 jaar oud, Engelse schrijver
- Edgar Allen Poe, 10 jaar oud, Amerikaanse schrijver die misschien inspiratie heeft opgedaan bij Anna Theresia (lees het artikel hieronder en ontdek het)
- Charles Babbage, 28 jaar oud, Britse wiskundige die er mee voor zorgde dat ik dit tekstje nu kan typen.
Imposant gezelschap, maar Anna gaat zich in andere kringen begeven zoals we hieronder kunnen lezen:
Geboorte Anna
2 november 1819, Mol. In die tijd was de postkoets het voornaamste vervoermiddel. Wij zien echter geen postkoets arriveren bij het huisje van Jan Baptist Van Hoolst en Marie Elizabeth Vanderzande, maar een ooievaar met een lieflijk pakje: een dochter, Anna Theresia! Zij is mijn directe voorouder, 5 generaties. Haar roepnaam was Mie van Keisjes.
Geboorte België
Anna werd niet in België geboren want ons land bestond toen nog niet. Vanaf 1815 hoorden wij bij het Verenigd Koninkrijk der Nederlanden. 15 jaar later, in 1830, scheurde ons grondgebied zich af van het Noorden.
Huwelijk
Op 3 augustus 1845, stapte Anna Theresia in het huwelijksbootje met Christiaan Soeffers. Samen hadden ze een café/afspanning op de hoek van Stokt en de Milostraat. Hun boerderijtje staat er nog altijd!

Zij kregen 5 kinderen (mogelijk meer):
- Maria Elisabeth x Petrus Josephus Cools
- Petrus x Lies Bleys
- Jan Baptist
- Petrus Gerard
- Maria Soeffers x Petrus Josephus Van Hoolst. Maria had reeds een kind voor ze trouwde: Jan Baptist. De vader is onbekend. Dit kind werd door het huwelijk erkend als het kind van Petrus Josephus.
Heks Anna
Naar het schijnt kon Anna heksen! Mijn nicht Sara heeft hierover getuigenissen gevonden. We wandelen op een donker paadje in het bos van mijn stamboom. Hocus Pocus Pats!

Mie van Keesjes -Mie Sjoevers – was een heks die in Millegem woonde. Er kwam een jong meisje buiten en ze viel in een plas. Het had niet geregend!
Josef Van Hoof (Jef van de grote), landbouwer, 75 jaar, Mol, Achterbos
Wij gingen wandelen en we gingen naar Keesjes. Die vrouw van Keesjes was een heks. We kregen een mand met fruit, maar we hebben er niet van durven eten. Die mand was zeker behekst!
Louis Van Tongel, 80 jaar, Mol, Millegem
In Millegem aan het Stokt was er een café. Om 10u kwam er een jongen binnen en hij zag wit van schrik. Hij vertelde dat hij een vrouw had gezien in een deuropening met een kapmantel aan. Hij volgde haar. Zij ging sneller. Hij ging ook sneller. Zij sprong over een gracht en hij sprong ook. Ze veranderde ineens in een kalf. De volgende dag gingen ze kijken en stonden er kalfspoten langs de gracht.
Jozef Dausi, arbeider, 72 jaar, Mol, Achterbos
Bron getuigenissen: scriptie van Godelieve Van Look, 1957 (via Hendrik Van Braband, Millegem).
Hekserij
Enkele historische figuren die vaak in verband worden gebracht met hekserij:
- Salem: Tijdens de heksenprocessen in Salem in het koloniale Massachusetts (einde 17de eeuw) werden verschillende vrouwen beschuldigd van hekserij. De bekendste onder hen waren Tituba, Sarah Good en Sarah Osborne.
- Moeder Shipton: (echte naam: Ursula Southeil) was een Engelse profeet en vermeende heks die leefde in de 16de eeuw. Ze staat bekend om haar profetieën, die in de 17de eeuw werden gepubliceerd en populair waren. Veel van de informatie over haar is echter gebaseerd op folklore.
- Morgan le Fay: is een personage uit Arthur-legendes en wordt vaak afgebeeld als een tovenares of heks. Ze speelt een prominente rol in verschillende verhalen bv. Koning Arthur en de Ridders van de Ronde Tafel. Morgan le Fay is in verschillende versies van de Arthur-verhalen verschillend afgebeeld, maar ze wordt over het algemeen gezien als een machtige en mysterieuze figuur. En ook vandaag blijft Morgan le Fay opduiken in verhalen bv. de hedendaagse fantasy-reeks Love, Lies & Hocus Pocus. Ik zit nog maar aan boek 4, maar tot nu toe is het heel leuk.
De term ‘heks’ werd van oudsher gebruikt om individuen, meestal vrouwen, te vervolgen waarvan werd aangenomen dat ze bovennatuurlijke krachten bezaten of zich bezighielden met praktijken die buiten de maatschappelijke normen van hun tijd vielen🙄. Veel van de personen die van hekserij werden beschuldigd, waren onschuldige slachtoffers van massahysterie, vooroordelen of politieke motieven.
Heksenjachten kwamen voor in België tijdens de vroegmoderne tijd (16e en 17e eeuw). In de 18e en 19e eeuw begon het geloof in hekserij in België af te nemen en werden heksenjachten steeds zeldzamer. Op het platteland, en zeker in de Kempen, bleef men daarentegen nog heel lang in heksen en magie geloven.